wtorek, 15 maja 2018

5 zalet wdrożenia chatbota w sklepie internetowym


Boty internetowe, wykorzystujące elementy sztucznej inteligencji, stają się coraz popularniejszą formą obsługi klienta w e-commerce. Podnoszą sprzedaż, służą całodobową pomocą, redukują koszty i pozytywnie wpływają na wizerunek firmy. 

Według raportu “E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” już ponad połowa polskich internautów robi zakupy online – wskaźnik ten wzrósł w porównaniu do 2016 roku. Klientów jest coraz więcej, a tym samym coraz więcej czasu należy poświęcić na ich obsługę. Prowadząc sklep internetowy, ogromną część dnia spędzamy na odpowiadaniu na powtarzające się pytania na Facebooku czy w formie czatu live na stronie internetowej. Boty internetowe, wprowadzone w 2016 roku na Messengera, nie tylko usprawniają działanie sklepu dzięki automatyzacji, ale także mogą mieć realny wpływ na wyniki biznesowe i zredukować koszty obsługi klientów o blisko 30%.

 

Pomoc w obsłudze klienta


 Dla 82% badanych, najsilniejszym czynnikiem zachęcającym do zrobienia zakupów przez internet jest całodobowość. Zakupy online możemy robić w święta czy w środku nocy, jednak gdy napotkamy trudności, na odpowiedź musimy czekać przynajmniej do godzin pracy sklepu. Boty internetowe, dzięki automatyzacji, mogą natychmiast pomóc klientom rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy czy udzielić najważniejszych informacji – przesłać wiadomość na temat kosztów i czasu wysyłki czy kolejnych kroków do podjęcia w przypadku reklamacji. Tym samym, nie tylko poprawiamy jakość i szybkość obsługi, ale przy tym redukujemy koszty (nie musimy zatrudniać dodatkowych osób) i oszczędzamy czas, który możemy poświęcić na inne zadania.

 

Jeszcze łatwiejsze zakupy 


Czynnikami wpływającymi na popularność zakupów internetowych są też szybkość i wygoda – wszystko możemy zrobić nie wychodząc z domu, najczęściej w kilku krokach. Dzięki chatbotom możemy sprawić, że zakupy będą jeszcze prostsze. Wśród 10 najpopularniejszych aplikacji, aż 6 z nich to komunikatory. Boty internetowe mogą przeprowadzić klienta przez cały proces zakupów, od przeglądania oferty, przez wkładanie wybranych produktów do koszyka, aż po szybki checkout, prosto w Messengerze. Upraszczając cały proces i ograniczając go do jednej aplikacji, z której klienci i tak korzystają najczęściej, możemy podnieść liczbę składanych zamówień.

 

Dotarcie do klientów 


Większość sklepów internetowych korzysta z newsletterów wysyłanych na skrzynki e-mailowe. Prezentują w nich nowości, informują o promocjach czy przesyłają kody rabatowe. To wszystko możemy zrobić za pomocą Messengera i pushletterów, czyli powiadomień wyskakujących w telefonie. Co bardzo ważne, w przypadku tej formy wiadomości, wysyłanej przez boty internetowe, wśród klientów nie wytworzył się tzw. “spam alert”, który często prowadzi do tego, że maile jeszcze przed otwarciem lądują w koszu. Tym samym, wskaźnik otwieralności może wynieść nawet 98%, a CTR być 12x wyższy niż w przypadku e-maili.

Personalizowane oferty specjalne 


Kody na darmową wysyłkę czy specjalne promocje przygotowane tylko dla użytkowników chatbota mobilizują klientów do zakupów. Możemy udostępniać je za samo korzystanie z narzędzia, planując taką akcję wcześniej, wysyłając zniżkę jako powiadomienie push do wszystkich użytkowników, ale też jako nagrodę za wypełnienie testu lub quizu. To też doskonały sposób na poznanie naszych klientów – boty internetowe zapisują najważniejsze udostępnione informacje, które możemy wykorzystać w dalszych działaniach. Informacje zbierane przez chatbota pozwalają m.in. na zaproponowanie klientom produktów opartych na tych już oglądanych. Dzięki temu, że wszystko to dzieje się na Messengerze, możemy też prowadzić skuteczny remarketing.

 Polecane: Jak zaangażować użytkowników Facebooka

Kreowanie wizerunku sklepu


 Boty internetowe możemy wykorzystać nie tylko w formie czysto sprzedażowej. Dzięki dodatkowym materiałom, pomocy w wyborze produktów, quizom czy informacjom zza kulis, możemy dać się polubić, lepiej kojarzyć, a tym samym zainteresować i zatrzymać klientów. Kreujemy lojalność wobec marki, dzięki niestandardowym rozwiązaniom sprawiamy, że coraz więcej osób o nas mówi, a klienci sami przesyłają sobie link do rozrywkowych treści na chatbocie. Oprócz zabawy, możemy zaproponować użytkownikom treści informacyjne czy porady, a tym samym kreować wizerunek swojej marki jako eksperta, w którego ofercie będą wyłącznie najlepsze produkty. Boty internetowe stają się coraz popularniejszym narzędziem do obsługi klienta i sprzedaży w e-commerce. Rozwiązanie to jest dużo tańsze niż aplikacje, a jak pokazuje badanie Mind Bowser, wskaźnik utrzymania klientów po miesiącu korzystania, w chatbotach wynosi 40-60%, gdy w aplikacjach jest to już tylko od 20 do 40%.

Dzięki informacjom wpisywanym do chatbota przez klientów, poznajemy ich coraz lepiej, a tym samym możemy optymalizować nie tylko samo narzędzie, ale i strategię działania naszego internetowego biznesu.

1 komentarz:

  1. Ja zanim zaczęłam korzystać z firm, które pomagają w rozwiązaniach e-biznesu traciłam bardzo dużo czasu na analizę ogromnej ilości danych. Na szczęście dzięki Sid Group przestała mieć uczucie straconego czasu. Zobacz koniecznie: https://sidgroup.pl/oferta/rozwiazania-e-biznes/sap-erp.

    OdpowiedzUsuń